Als WordPress specialist ken ik veel problemen in WordPress waar startende en kleine ondernemers tegenaan lopen. De meest voorkomende problemen van een WordPress website vinden plaats wanneer er te veel achterstand is in het onderhoud van WordPress of wanneer er een update is mislukt. Dit zijn problemen die voorkomen kunnen worden. Graag wil ik je in dit bericht uitleggen wat de 4 meest voorkomende problemen zijn met WordPress websites en hoe je deze kunt oplossen of voorkomen.
1. Je WordPress website geeft een kritieke fout
Dit is een heel eng bericht als je je WordPress website bezoekt. Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op je site! In de meeste gevallen is dit een PHP-error die naar boven komt vanwege een plugin, thema of je eigen PHP code. Heb je recent niets veranderd aan je website en heb je geen idee waar deze kritieke fout vandaan komt, dan kun je hieronder lezen over hoe je hier erachter komt. Én hoe je dit oplost!
Zo kom je achter de oorzaak van een kritieke fout
Controleer hiervoor het logboek van WordPress door de Debug modus te activeren. Debug modus activeer je door het wp-config.php bestand aan te passen via een FTP-programma en een paar regels code daaraan toe te voegen. Hoe je dit precies doet, kun je lezen op Handleiding WordPress debuggen
Na het toevoegen van dit stukje voorbeeldcode, moet je de pagina van je site verversen. Daarna ga je in het Filezilla FTP-programma naar de wp-content map en open je het bestand debug.log met een tekstbewerker (zoals Kladblok). Probeer hier wat woorden uit te halen waar het probleem kan liggen. Sowieso zijn woorden zoals “Error” niet goed, maar de foutmeldingen met “Warning” is voor nu niet het daadwerkelijke probleem. Lees hieronder welke stappen je moet doorlopen als je een kritieke fout hebt door een plugin of thema.
Als het niet lukt, kun je mij altijd een kijkje laten nemen. Lees hier meer over op de Technische Ondersteuning WordPress pagina of neem direct contact op via het contactformulier.
Kritieke fout door een WordPress plugin of thema oplossen
Mocht het zijn dat een plugin of thema een fout geeft, dan kun je een trucje proberen. Hernoem de map van de betreffende plugin of thema en zet er een ‘2’ achter via de FTP-programma. De betreffende plugin of thema kun je vinden in de wp-content map en vervolgens de onderliggende ‘plugins’ of ‘themes’ map. Werkt je WordPress site daarna wel, dan weet je meteen waar het aan ligt! Zo niet, probeer dan opnieuw het debug.log bestand te controleren voor nieuwe foutmeldingen.
Mocht je site weer werken, dan kun je proberen om een ‘schone versie’ van de plugin of thema opnieuw te uploaden. Dit doe je door de betreffende plugin te zoeken op WordPress Plugins bibliotheek en daar te downloaden. Dit geeft je een zip-bestand met daarin de map van de plugin. Je moet deze map vervolgens uploaden via FTP. Als het gaat om een thema, dan moet je het thema zoeken op WordPress Thema’s bibliotheek of downloaden via de website waar je deze gekocht hebt. Dit noem ik een schone versie, omdat de bestanden opnieuw zijn geupload met de laatste versie. Daarna moet je de plugin of thema activeren. Hierdoor zou je geen kritieke fout meer moeten hebben.
Zorgt jouw op maat gemaakte thema voor een fout en heb je geen contact meer met de ontwikkelaar hiervan? Ik kan hier naar kijken en jouw WordPress thema aanpassen.
Als de website weer een kritieke fout geeft na het activeren van een schone versie van de plugin of thema, dan is er een groter probleem aan de orde. Het kan zijn dat deze plugin niet meer werkt met de nieuwe WordPress-versie of PHP-versie. Kijk daarom goed naar wanneer de plugin of thema voor het laatst is bijgewerkt. Als dit meer dan een jaar is, probeer dan te zoeken naar een vervanging van deze plugin die wel goed wordt onderhouden. Mocht de PHP-versie van je hostingomgeving onlangs zijn verhoogd naar versie 8, probeer deze dan te verlagen naar 7.4.
2. Achterstallig onderhoud of WordPress updates lopen achter
Als je een tijdje niks meer aan je WordPress website hebt gedaan, kan het zijn dat er veel updates beschikbaar zijn. Als dit zo is, moet je niet meteen alles updaten, maar altijd eerst ervoor zorgen dat je een backup hebt van de website (alle bestanden én database). Er kan namelijk wat misgaan bij het updaten van WordPress:
- De bestanden van een plugin of thema raken ‘corrupt’ tijdens een update. Lees hierboven wat je moet doen om een schone versie van deze plugin of thema te installeren.
- Door een vernieuwing van een plugin, werkt een gedeelte van je site niet meer. Bijvoorbeeld als een plugin voor een galerij is vernieuwd, maar een oude functionaliteit is verwijderd waardoor de gebruikte shortcode veranderd moet worden.
- Door de nieuwe editor van WordPress kun je niet meer je pagina’s of widgets bewerken.
In dit soort gevallen is het altijd verstandig om een backup te hebben, zodat je deze terug kan zetten óf te plaatsen op een testomgeving, zodat je je oude website kunt vergelijken met de up-to-date versie. In de meeste gevallen houdt je hosting automatisch backups bij, maar anders kun je een backup-plugin gebruiken zoals BackWPup of UpdraftPlus. Download deze backup ook, zodat je deze op je computer hebt staan na het uitvoeren van een backup.
Voorkom achterstallig onderhoud bij je WordPress site en zorg dat automatische updates ingeschakeld is. Vind je dit vervelend en mocht je er geen tijd voor hebben, laat mij dan het onderhoud regelmatig uitvoeren. Lees meer over de voordelen op de WordPress onderhoud pagina. Loop je veel achter op de updates en vertrouw je niet dat dit goed gaat? Ook hierbij kan ik je WordPress ondersteuning aanbieden.
3. Contactformulier werkt niet meer
Het is ontzettend belangrijk dat je contactformulier blijft werken, zodat je bezoekers contact met je kunnen opnemen. Ik controleer altijd wekelijks of mijn contactformulier nog werkt. Het kan namelijk zijn dat je contactformulier niet meer werkt door een update van WordPress of een plugin. Kijk daarom ook altijd of je contactformulier nog werkt iedere keer nadat je een update hebt uitgevoerd op je website.
Als de plugin voor het contactformulier lang geleden voor het laatst is bijgewerkt (bijvoorbeeld langer dan een jaar) dan is het tijd voor een vervanging. Het liefst heb je een plugin waar veel aan wordt gewerkt en die meegaat met de WordPress-versies. Mijn favoriete plugins voor formulieren zijn Contact Form 7, Fluent Forms, Ninja Forms en Gravity Forms. Hiermee kun je heel gemakkelijk formulieren aanmaken en plaatsen op je pagina’s en de plugins worden lang ondersteunt door de ontwikkelaars.
4. WordPress Website is gehacked
Als je dit bericht krijgt van je hostingprovider dan moet je snel aan de slag gaan. Het is een serieus probleem, want dit kan heel veel schade aanrichten:
- de integriteit van je domeinnaam en ook dus je bedrijfsnaam is hierdoor beschadigd.
- Vanuit jouw website kunnen er spammails worden verstuurd of malware worden verspreid.
- Als je op de e-mail-blacklist wordt gezet, kun je ook geen e-mails meer verzenden naar je klanten, want deze worden direct in de spamfolder gezet. Lees verder hoe ik jouw e-mail problemen kan oplossen.
Daarom is het ten sterkste aan te raden direct contact op te nemen met een WordPress specialist om dit voor je op te lossen. In de meeste gevallen moet je teruggaan naar een backup van je website van voordat de hack plaatsvond en die backup moet gecontroleerd worden op vreemde zaken. Sommige hostingproviders hebben ook WordPress specialisten in huis die dit voor je kunnen oplossen tegen betaling.
Voor het voorkomen van een hack op je WordPress website moet je zorgen dat de beveiliging van je WordPress goed in orde is. Dit betekent dat je een goede beveiligingsplugin moet installeren en je gehele website up-to-date moet houden. Installeer bijvoorbeeld de bekende beveiligingsplugin WordFence of iThemes Security en gebruik hierin de aanbevolen instellingen die de plugin aangeeft. Het zorgen van een up-to-date WordPress website zorgt ervoor dat er geen hackpogingen kunnen zijn via verouderde plugins of thema’s die opgelost zijn in nieuwe versies.
Wat ook goed is om te doen is om een goede hostingprovider te kiezen die automatische backups maakt van je website en die je website automatisch scant op malware en virussen. Vimexx maakt bijvoorbeeld 7x per dag een backup en bewaart deze 60 dagen lang, daarnaast bieden ze een malware en virusscanner aan. Óók bij het goedkoopste webhostingpakket. Je kunt er dus vanuit gaan dat als er iets gebeurt, je direct een oude backup kunt terugzetten en je website weer snel online is.
Voorkomen is beter dan oplossen
Als ondernemer wil je geen risico lopen met je WordPress website. Kort door de bocht gezegd, kun je de meest voorkomende problemen tegengaan door je WordPress website up-to-date te houden en te kiezen voor goede plugins. Mocht er toch iets gebeuren, zorg dan ervoor dat je een backup hebt die je direct kunt terugzetten. Kies daarom voor een goede hostingprovider, want deze kan voor automatische backups zorgen.
Sinds WordPress 5.1 heeft jouw website overigens ook een Sitediagnose-pagina waarop je website wordt gecontroleerd. Hierop kun je de verbeterpunten bekijken en hoe je dit oplost. Het is aangeraden om geen kritieke problemen te hebben op deze pagina. De Sitediagnose kun je in de admin vinden via Gereedschap -> Sitediagnose.
Op zoek naar technische ondersteuning van een WordPress specialist?
Stuur een bericht en ik kan direct kijken hoe ik jou technisch kan ondersteunen bij je website.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring!
Deze problemen al tegengekomen bij jouw WordPress website? Of heb je een ander problemen moeten oplossen? Deel hieronder je ervaring met andere ondernemers.